Naszály - gyalogtúra

Túra megnevezése: Téli túra a Naszályra
Túra vezető: Mecsnóber Attila (Tel.:  (+36) 1 305 2472 / vagy E-mail: mecsnober.attila@gmail.com )
Túra időpontja: 2021 január 30 (szombat) - előzetes megbeszélés szerint megyünk
Találkozó hely: szombat 09:40 órakor Kosdi pihenő.
Az M2 autóútról a kosdi letérőn 5 km Kosd, a falu főutcáján végigkanyarogva a buszfordulónál balra a Bányai utcára fordulunk, (jelzőtábla: Baptista imaház), majd végig a köves úton, amikor földes úttá válik az út még 50 méter a pihenő, ott tudunk parkolni. Autóbusszal 333-as járat Vác, aut. állomásról Kosdra, a végállomásig kell menni, onnan a Bányai utcán 10 perc alatt a Kosdi pihenőnél vagyunk.
Túra útvonal: Budapest - Kosdi pihenő – Bányász-emlékmű – Naszály – Látó-hegy – Pádimentom-kő – Kosdi pihenő - Budapest
Túra táv: 9,6 km
Túra szintemelkedés: 460 m felfelé, ugyanannyi le.
Túra kezdete: 09:45 óra
Túra időtartam: egész napos program
Túra vége: 15:40 óra körül (pihenőkkel együtt)
Túra nehézsége (1-10): 3 / Közepesen megerőltető túra, meglehetősen meredek kaptatóval a Naszály csúcsára, a hegytetőről kényelmesebb, enyhébben lejtő utak visznek le.
Jelentkezési határidő: 2021.01.29.
Utazás: egyénileg, vagy autóval.
Visszaérkezés: öt órai teára Budapestre érnénk.
Költségek: utazási költségek
Részvételi feltételek: egészséges kitartás, túrabot, hómacska ...

Túra indulási pontunk:

Kosdi pihenő

Szélesség: N 47° 49' 0.48" / 47.8168
Hosszúság: E 19° 10' 55.1994" / 19.1820
Magasság: 190 m
Megye / ország: Pest / Magyarország

Felejthetetlen kilátás, meredek kaptatók A Dunakanyart őrző hatalmas, magányos, mészkőbányával megsebzett Naszály (652 m) tetejéről elképesztő panoráma tárul elénk. A Naszály jellegzetes hegytömbje a Cserhát legnyugatibb, egyben legmagasabb vonulata. Egy kissé kiesik a Dunakanyarba látogató turisták fő sodrából, de egy rövid, közepesen megerőltető túrával meghódítható, és az egyedi perspektívájú panoráma, valamint a hegy szépsége megéri a fáradságot.
A Naszály csúcsát három oldalról lehet megközelíteni, északról a varázslatos Gyadai-rét felől egy meglehetősen hosszú, egész napos túrával, délről a legrövidebb út a Vác fölött lévő Gombás pihenőből, ezt a variációt az út rendkívüli meredeksége miatt kevésbé ajánljuk, a legkönnyebb és szintén rövid csúcstúra a Kosd falu mellett lévő Kosdi pihenőtől indul, és ezután még jön a többi ...

Jó tanács:

• Meleg ruha, mert januári a hőmérséklet, tehát így öltözködjünk:
    - Az aláöltözet melegen tartja a testet és kifelé vezeti az izzadtságot.
    - A 2 szigetelő (pl. vékonyabb és vastagabb polár) réteget kombinálhatjuk attól függően, hogy mennyire van melegünk vagy fázunk.
    - A külső héjkabát megvéd a szél és a csapadék ellen.
    - A sapka fontos eleme a téli túráknak, viselésével jóval kevesebb hőt adunk le és óva széltől is.
    - A Kesztyű megóv a végtag elfagyástól.
    - Bakancsunk ne ázzon át, legyen magas szárú. Jó szolgálatot hoz a hómacska.
    - Meleg túra zoknit viseljünk, vigyünk magunkkal tartalék zoknit is
    - A kamásli jó szolgálatot tehet magas hóban túrázás közben

• Legyen a hátizsákban minimum 2 liter folyadék tárolására alkalmas eszköz, ivóvíz, meleg tea.

bővebben itt: http://www.turazzvelunk.hu/content/turazas-telen

1. Geocaching titokláda találhatósága: 3811. Kosd, Bányászemlékmű (GCKBE)

Szélesség N 47° 49,310'
Hosszúság E 19° 10,611'
Magasság: 300 m
Megye/ország: Pest
Geo láda típusa: Hagyományos geoláda

A túra leírása: http://www.kirandulastippek.hu

A kosdi pihenőtől (190 m) indulunk a hegy felé a széles köves úton a zöld körút jelzést követve, pár perc alatt az erdőben vagyunk, majd a sorompóval lezárt úton 10 perc alatt elérjük a kopjafákkal körülölelt Bányász-emlékművet, amely az 1931. szeptember 28.-án vízbetörés miatti bányaszerencsétlenségben elhunyt 7 bányász emlékét őrzi. Hat bányász máig is a hegy belsejében fekszik. Széles, köves utunk lassan, de biztosan egyre emelkedik, jó tíz perc gyaloglás után egy kereszteződéshez érünk. Balról a sárga kereszt jelzésű útról fogunk majd visszajönni a hegyről, most azonban az Országos Kék Túra útvonalán folytatjuk tovább kapaszkodásunkat balra a Naszály teteje felé, a zöld körút jelzés továbbra is társunk marad. A következő 1000 méteren több mint 200 méter szintkülönbséget kell leküzdenünk felfelé, ahogy feljebb érünk, egyre gyakrabban tárul ki előttünk a kilátás észak felé. Ahol jobbra kiágazik egy ösvény a Násznép-barlanghoz, ott már a nehezén túl vagyunk, egy könnyebb szakasz vár ránk, mielőtt az utolsó kaptató következik immár közvetlenül a Naszály (652 m) fő csúcsára. Az erdős hegytetőn, a magyarországi túrázók régi ismerőse a geodéziai mérőtorony csúnya betonhengere fogad minket. Szerencsére fel lehet menni a rozsdás vaslétrákon, és a teljes körpanoráma kárpótol a fárasztó csúcsmászásért. Tiszta időben egész Budapestig ellátni, a Szentendrei-sziget a lábaink előtt hever, a Pilis és a Börzsöny hegyei közé befurakodó Duna sem mindennapi látvány. A hegytetőről továbbra is az Országos Kék Túra vonalát követjük, a széles, kényelmes, lejtős turistaúton öt perc múlva egy kereszteződéshez érünk, a kék jelzés itt jobbra tér el Katalinpuszta felé, mi balra fordulunk a sárga körút jelzésű turistaútra. Figyeljük a jelzéseket, mert pár méter után ismét balra fordulunk a kék háromszög jelű ösvényre, amely 5 perc alatt kivisz utunk talán legszebb részéhez, a Látó-hegyhez (534 m), amely a Naszály tömbjének egy nagy kopár kiszögellése. A hegy elnevezése nem véletlen, talán még a Naszály csúcsáról élvezhető panorámát is veri az innen kitáruló elképesztő kilátás. A Szent Erzsébet kereszttel koronázott füves, sziklás rendkívül meredek hegy kedvenc terepe a siklóernyősöknek is. A hangulatos helyet ugyanazon az úton, a kék háromszög jelzésen hagyjuk el, a kereszteződésnél jobbra kanyarodunk a sárga kereszt jelzésű kényelmes, enyhén lejtő széles földútra. Hamarosan keresztezzük a Gombás pihenőtől a közvetlenül a Naszály csúcsára vivő sárga háromszög jelzésű, brutálisan meredek ösvényt. Most már megnyugodhatunk, hogy a mi kaptatónk semmi ehhez képest. A sárga kereszthez megkapjuk még a zöld körút jelzést is, 10 perc séta után egy táblával is jelzett nagyobb csomóponthoz érünk, öt különböző irányból futnak össze itt a turistautak, mi maradunk a sárga kereszt jelzésnél. Egyre lejtősebb utunkon két nagy kanyar után megpillantjuk a nagy felhagyott mészkőbányát, a Pádimentom-követ. Információs tábla tájékoztat a hely kialakulásáról, történetéről. Az itt bányászott követ elsősorban utak, járdák építésére, burkolására használták. A kőfejtőtől 10 perc alatt kiérünk a már ismert elágazáshoz, itt jobbra fordulva a zöld körút jelzésen, a széles, köves úton 15 perc sétával visszaérünk a kosdi pihenőhöz, kiindulási pontunkhoz.

Ajánlott turistatérkép: Börzsöny 1:30 000 (Szarvas-Faragó), benne melléktérkép a Naszályról és környékéről

Bármilyen egyéb a túrával kapcsolatos kérdésekre is szívesen válaszolok. Üdvözlettel Mecsnóber Attila.