Az Országgyűlés a nem kormányzati és nem haszonelvű szervezetek
hazai hagyományainak megőrzése, társadalmi szerepük növelése, közhasznú
működésük és gazdálkodásuk áttekinthetőbbé tétele, a közszolgáltatások terén
végzett tevékenységük elősegítése, valamint az államháztartással való
kapcsolatuk rendezése céljából a következő törvényt alkotja:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A törvény célja
1. § E törvény célja, hogy meghatározza a közhasznú
szervezetek típusait, a közhasznú jogállás megszerzésének és megszűnésének
feltételeit, a közhasznú szervezetek működésének és gazdálkodásának rendjét, a
nyilvántartás és beszámolás szabályait, valamint a működés és a
vagyonfelhasználás törvényességi felügyeletére vonatkozó szabályokat.
A közhasznú szervezetek típusai
2. § (1) Közhasznú szervezetté minősíthető a Magyarországon
nyilvántartásba vett
a) társadalmi szervezet, kivéve a biztosító egyesületet és
a politikai pártot, valamint a munkáltatói és a munkavállalói érdekképviseleti
szervezetet,
b) alapítvány,
c) közalapítvány,
d) közhasznú társaság,
e) köztestület, ha a létrehozásáról szóló törvény azt
lehetővé teszi.
(2) Közhasznú szervezetté minősíthető az (1) bekezdés a)–e)
pontjában meghatározott szervezet abban az esetben is, ha közhasznú
szervezetté minősítését a reá irányadó szabályok szerinti nyilvántartásba vétel
iránti kérelmével egyidejűleg kéri.
II. Fejezet
A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS MEGSZERZÉSÉNEK FELTÉTELEI, VALAMINT A
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEKET MEGILLETŐ KEDVEZMÉNYEK
A közhasznú jogállás megszerzésének feltételei
3. § A közhasznú szervezetté minősíthető szervezet (a
továbbiakban: szervezet) közhasznú jogállását a közhasznú vagy kiemelkedően
közhasznú szervezetként való nyilvántartásba vétellel szerzi meg (a
továbbiakban: közhasznúsági nyilvántartásba vétel).
4. § (1) A közhasznúsági nyilvántartásba vételhez a
szervezet létesítő okiratának tartalmaznia kell, hogy a szervezet
a) milyen, e törvényben meghatározott közhasznú
tevékenységet folytat, és – ha tagsággal rendelkezik – nem zárja ki, hogy
tagjain kívül más is részesülhessen a közhasznú szolgáltatásaiból;
b) vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak
megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez;
c) gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt
a létesítő okiratában meghatározott tevékenységére fordítja;
d) közvetlen politikai tevékenységet nem folytat,
szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
(2) A közhasznú szervezet létesítő okiratának az (1)
bekezdésben meghatározottakon túlmenő, e törvényben előírt további
követelményeknek is meg kell felelnie (7 §).
5. § Kiemelkedően közhasznú szervezet nyilvántartásba
vételéhez a szervezet létesítő okiratának a 4. §-ban írtakon felül tartalmaznia
kell, hogy a szervezet
a) közhasznú tevékenysége során olyan közfeladatot lát el,
amelyről törvény vagy törvény felhatalmazása alapján más jogszabály rendelkezése
szerint, valamely állami szervnek vagy a helyi önkormányzatnak kell
gondoskodnia, továbbá
b) a létesítő okirata szerinti tevékenységének és
gazdálkodásának legfontosabb adatait a helyi vagy országos sajtó útján is
nyilvánosságra hozza.
A közhasznú szervezeteket, a közhasznú szervezetek támogatóit és
a közhasznú szervezetek szolgáltatásai igénybevevőit megillető kedvezmények
6. § (1) A társasági adóról és az osztalékadóról szóló
1996. évi LXXXI. törvény, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.
törvény, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szóló
1990. évi C. törvény, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról
szóló 1995. évi C. törvény, továbbá az irányadó más jogszabályok szerinti
mértékben és feltételek szerint
a) a közhasznú szervezetet
1. a létesítő okiratában meghatározott cél szerinti
tevékenysége után társasági adómentesség,
2. vállalkozási tevékenysége után társasági adókötelezettséget
érintő kedvezmény,
3. helyi adókötelezettséget érintő kedvezmény,
4. illetékkedvezmény,
5. vámkedvezmény,
6. egyéb – jogszabályban meghatározott – kedvezmény,
b) a közhasznú szervezet által – cél szerinti juttatásként
– nyújtott szolgáltatás igénybevevőjét a kapott szolgáltatás után személyi
jövedelemadó mentesség,
c) a közhasznú szervezet támogatóját a közhasznú szervezet
– létesítő okiratban rögzített céljaira – adott támogatás (a továbbiakban:
adomány) után társasági adókötelezettséget érintő kedvezmény, illetve személyi
jövedelemadó kötelezettséget érintő kedvezmény,
d) tartós adományozás esetén a c) pont szerinti
támogatót a támogatás második évétől külön kedvezmény
illeti meg.
(2) A közhasznú szervezet a cél szerinti tevékenysége körében
jogosult polgári szolgálatot teljesítő személy foglalkoztatására.
(3) Az a közhasznú szervezet, amelynek az adózás rendjéről
szóló törvény szerinti köztartozása áll fenn a kedvezmények igénybevételére nem
jogosult.
III. Fejezet
A KÖZHASZNÚ SZERVEZET MŰKÖDÉSI ÉS GAZDÁLKODÁSI RENDJE
A közhasznú működéssel kapcsolatos szabályok
7. § (1) A közhasznú szervezet létesítő okiratának
tartalmaznia kell
a) a legfőbb szerv és – ha azzal nem azonos – az ügyintéző
és képviseleti szerv (a továbbiakban együtt: vezető szerv)
1. ülésezésének gyakoriságára, amely az évi egy alkalomnál
kevesebb nem lehet,
2. ülései összehívásának rendjére és a napirend közlésének
módjára,
3. üléseinek nyilvánosságára, határozatképességére és a
határozathozatal módjára,
b) a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek
összeférhetetlenségére,
c) ha a közhasznú szervezet működését és gazdálkodását
ellenőrző a vezető szervtől elkülönült szerv (a továbbiakban: felügyelő szerv)
létrehozása vagy kijelölése kötelező, ennek létrehozására, hatáskörére és
működésére, valamint
d) a közhasznú szervezet éves beszámolója jóváhagyásának
módjára
vonatkozó szabályokat.
(1) A több tagból (személyből) álló legfőbb szerv, valamint a
legfőbb szervnek nem minősülő ügyintéző és képviseleti szerv (a továbbiakban
együtt: vezető szerv) ülései nyilvánosak.
(2) A több tagból (személyből) álló legfőbb szerv esetén a
közhasznú szervezet létesítő okiratának tartalmaznia kell a vezető szerv
a) ülésezésének gyakoriságára - amely az évi egy alkalomnál
kevesebb nem lehet - ülései összehívásának rendjére, a napirend közlésének
módjára, üléseinek nyilvánosságára, határozatképességére és a határozathozatal
módjára,
b) a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek
összeférhetetlenségére,
c) ha a közhasznú szervezet működését és gazdálkodását
ellenőrző, a vezető szervtől elkülönült szerv (a továbbiakban: felügyelő szerv)
létrehozása vagy kijelölése kötelező, ennek létrehozására, hatáskörére és
működésére, valamint
d) a közhasznú szervezet éves beszámolója jóváhagyásának
módjára
vonatkozó szabályokat.
(2) (3)A közhasznú szervezet létesítő
okiratának vagy – ennek felhatalmazása alapján – belső szabályzatának
rendelkeznie kell
a) olyan nyilvántartás vezetéséről, amelyből a vezető szerv
döntésének tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és
ellenzők számaránya (ha lehetséges személye) megállapítható,
b) a vezető szerv döntéseinek az érintettekkel való
közlési, illetve nyilvánosságra hozatali módjáról,
c) a közhasznú szervezet működésével kapcsolatosan
keletkezett iratokba való betekintés rendjéről, valamint
d) a közhasznú szervezet működésének, szolgáltatási
igénybevétele módjának, beszámolói közlésének nyilvánosságáról.
(4) Az egy tagból (személyből) álló legfőbb szerv esetén a
gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény 172. § (1) bekezdésében
foglalt rendelkezést azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a döntéshozatalt
megelőzően a tag (személy) köteles a felügyelő szerv, valamint a legfőbb
szervnek nem minősülő ügyintéző és képviseleti szerv véleményének megismerése
érdekében ülést összehívni, vagy írásos véleményüket beszerezni. Az írásos
vélemények, illetve az ülésről készült jegyzőkönyvek nyilvánosak.
(5) Az egy tagból (személyből) álló legfőbb szerv esetén a
létesítő okiratnak rendelkeznie kell
a) a (4) bekezdésben foglalt véleményezési jog gyakorlásának
módjáról,
b) abban az esetben, ha a véleményezési jogot ülésen
gyakorolják - a határozatképesség kivételével - a (2) bekezdés a) pontjában
foglaltakról, valamint
c) a (2) bekezdés b)-d) pontjában és a (3) bekezdésben
foglaltakról.
8. § (1) A vezető szerv határozathozatalában nem vehet
részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b)
pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő
jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél
szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem
pénzbeli szolgáltatás, illetve a társadalmi szervezet által tagjának, a tagsági
jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.
(2) Nem lehet a felügyelő szerv elnöke vagy tagja, illetve
könyvvizsgálója az a személy, aki
a) a vezető szerv elnöke vagy tagja,
b) a közhasznú szervezettel a megbízatásán kívüli más
tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló
egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,
c) a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül
– kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli
szolgáltatásokat, és a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági jogviszony
alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatást – ,
illetve
d) az a)–c) pontban meghatározott személyek
hozzátartozója.
9. § (1) A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig
nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki
olyan közhasznú szervezetnél töltött be – annak megszűntét megelőző két évben
legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény
szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
(2) A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy
köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról,
hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
9/A. § A 2. § (1) bekezdés c) és e) pontjában meghatározott
közhasznú szervezet vezető tisztségviselője - a helyi önkormányzat által
alapított közalapítvány vezető tisztségviselője kivételével - a
köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint kétévente vagyonnyilatkozatot
tesz. A vagyonnyilatkozatot az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
10. § (1) Ha a közhasznú szervezet éves bevétele meghaladja
az ötmillió forintot, a vezető szervtől elkülönült felügyelő szerv létrehozása
akkor is kötelező, ha ilyen kötelezettség más jogszabálynál fogva egyébként nem
áll fenn.
(2) A felügyelő szerv ügyrendjét maga állapítja meg.
11. § (1) A felügyelő szerv ellenőrzi a közhasznú szervezet
működését és gazdálkodását. Ennek során a vezető tisztségviselőktől jelentést, a
szervezet munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet,
továbbá a közhasznú szervezet könyveibe és irataiba betekinthet, azokat
megvizsgálhatja.
(2) A felügyelő szerv tagja a közhasznú szervezet vezető
szervének ülésén tanácskozási joggal részt vehet, illetve részt vesz, ha
jogszabály vagy a létesítő okirat így rendelkezik.
(3) A felügyelő szerv köteles az intézkedésre jogosult vezető
szervet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez
tudomást, hogy
a) a szervezet működése során olyan jogszabálysértés vagy a
szervezet érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt,
amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az
intézkedésre jogosult vezető szerv döntését teszi szükségessé;
b) a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény
merült fel.
(4) Az intézkedésre jogosult vezető szervet a felügyelő szerv
indítványára – annak megtételétől számított harminc napon belül – össze kell
hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a vezető szerv összehívására a
felügyelő szerv is jogosult.
(5) Ha az arra jogosult szerv a törvényes működés
helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a felügyelő
szerv köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó
szervet.
A közcélú adománygyűjtés szabályai
12. § (1) A közhasznú szervezet nevében vagy javára történő
adománygyűjtés nem járhat az adományozók, illetőleg más személyek zaklatásával,
a személyhez fűződő jogok és az emberi méltóság sérelmével.
(2) A közhasznú szervezet nevében vagy javára történő
adománygyűjtés csak a közhasznú szervezet írásbeli meghatalmazása alapján
végezhető.
13. § A közhasznú szervezet részére juttatott adományokat a
könyv szerinti, ennek hiányában a szokásos piaci áron kell nyilvántartásba
venni.
A gazdálkodás általános szabályai
14. § (1) A közhasznú szervezet a gazdálkodása során elért
eredményét nem oszthatja fel, azt létesítő okiratában meghatározott
tevékenységére kell fordítania.
(2) A közhasznú szervezet az államháztartás alrendszereitől – a
normatív támogatás kivételével – csak írásbeli szerződés alapján részesülhet
támogatásban. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás
feltételeit és módját.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak szerint igénybe vehető
támogatási lehetőségeket, azok mértékét és feltételeit a sajtó útján
nyilvánosságra kell hozni. A közhasznú szervezet által nyújtott cél szerinti
juttatások bárki által megismerhetők.
(4) A közhasznú szervezet a felelős személyt, a támogatót,
valamint e személyek hozzátartozóját – a bárki által megkötés nélkül igénybe
vehető szolgáltatások, illetve a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági
jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő juttatások kivételével
– cél szerinti juttatásban nem részesítheti.
15. § (1) A közhasznú szervezet bármely cél szerinti
juttatását – a létesítő okiratban meghatározott szabályok szerint – pályázathoz
kötheti. Ebben az esetben a pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket,
amelyekből – az eset összes körülményeinek mérlegelésével – megállapítható, hogy
a pályázatnak előre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat).
(2) Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem
szolgálhat.
16. § (1) A közhasznú szervezet váltót, illetve más
hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.
(2) A közhasznú szervezet a közhasznú társaság kivételével
a) vállalkozásának fejlesztéséhez közhasznú tevékenységét
veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel;
b) az államháztartás alrendszereitől kapott támogatást
hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére nem használhatja fel.
17. § A befektetési tevékenységet folytató közhasznú
szervezetnek befektetési szabályzatot kell készítenie, amelyet a legfőbb szerv
fogad el.
A nyilvántartási szabályok
18. § (1) A közhasznú szervezetnek a cél szerinti
tevékenységéből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és
ráfordításait elkülönítetten kell nyilvántartani.
(2) A közhasznú szervezet bevételei:
a) az alapítótól, az államháztartás alrendszereitől vagy
más adományozótól közhasznú céljára vagy működési költségei fedezésére kapott
támogatás, illetve adomány;
b) a közhasznú tevékenység folytatásából származó, ahhoz
közvetlenül kapcsolódó bevétel;
c) az egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából
származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel;
d) a szervezet eszközeinek befektetéséből származó bevétel;
e) a tagdíj;
f) egyéb, más jogszabályokban meghatározott bevétel;
g) a vállalkozási tevékenységből származó bevétel.
(3) A közhasznú szervezet költségei:
a) a közhasznú tevékenység érdekében felmerült közvetlen
költségek (ráfordítások, kiadások);
b) az egyéb cél szerinti tevékenység érdekében felmerült
közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
c) a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetlen
költségek (ráfordítások, kiadások);
d) a közhasznú és egyéb vállalkozási tevékenység érdekében
felmerült közvetett költségek (ráfordítások, kiadások), amelyeket
bevételarányosan kell megosztani.
(4) A közhasznú szervezet nyilvántartásaira egyebekben a reá
irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.
A beszámolási szabályok
19. § (1) A közhasznú szervezet köteles az éves beszámoló
jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést készíteni.
(2) A közhasznúsági jelentés elfogadása a legfőbb szerv
kizárólagos hatáskörébe tartozik.
(3) A közhasznúsági jelentés tartalmazza:
a) a számviteli beszámolót;
b) a költségvetési támogatás felhasználását;
c) a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást;
d) a cél szerinti juttatások kimutatását;
e) a központi költségvetési szervtől, az elkülönített
állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési
önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától és mindezek szerveitől
kapott támogatás mértékét;
f) a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott
juttatások értékét, illetve összegét;
g) a közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi
beszámolót.
(4) A közhasznú szervezet éves közhasznúsági jelentésébe bárki
betekinthet, illetőleg abból saját költségére másolatot készíthet.
(5) A (3) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezés az
éves beszámoló készítésének kötelezettségére, letétbe helyezésére és
közzétételére vonatkozó számviteli szabályok alkalmazását nem érinti.
20. § A közhasznú szervezet a közhasznú jogállásának
megszűnésekor köteles esedékes köztartozásait rendezni, illetőleg
közszolgáltatás ellátására irányuló szerződéséből eredő kötelezettségeit
időarányosan teljesíteni.
IV. Fejezet
A KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK FELÜGYELETE, NYILVÁNTARTÁSA, VALAMINT A
RÁJUK VONATKOZÓ BÍRÓSÁGI ELJÁRÁS
A közhasznú szervezetek felügyelete
21. § A közhasznú szervezetek feletti adóellenőrzést a
közhasznú szervezet székhelye szerint illetékes adóhatóság, a költségvetési
támogatás felhasználásának ellenőrzését az Állami Számvevőszék, a törvényességi
felügyeletet pedig – a közhasznú működés tekintetében – a reá irányadó szabályok
szerint az ügyészség látja el.
21. § A közhasznú szervezetek feletti adóellenőrzést a
közhasznú szervezet székhelye szerint illetékes hatóság, a költségvetési
támogatás felhasználásának, valamint a 9/A. §-ban meghatározott vezető
tisztségviselő vagyonnyilatkozatának az ellenőrzését az Állami Számvevőszék, a
törvényességi felügyeletet pedig - a közhasznú működés tekintetében - a reá
irányadó szabályok szerint az ügyészség látja el.
A közhasznúsági nyilvántartásba vételre, az átsorolásra és a
közhasznúsági nyilvántartásból való törlésre vonatkozó eljárás szabályai
22. § (1) A közhasznúsági nyilvántartásba vétel, a
közhasznúsági fokozatok közötti átsorolás, valamint a közhasznú jogállás törlése
iránti kérelmet a szervezet nyilvántartásba vételére illetékes bíróságnál kell
benyújtani.
(2) A közhasznúsági nyilvántartásba vétel iránti kérelemben meg
kell jelölni, hogy a kérelmező melyik közhasznúsági fokozatban történő
nyilvántartását kéri. A kérelemben csak egy közhasznúsági fokozat jelölhető meg.
(3) A közhasznúsági nyilvántartásba vételről, az átsorolásról
és a törlésről a bíróság nemperes eljárásban, soron kívül határoz. A bíróság
határozatát az ügyészségnek is megküldi.
(4) A közhasznú szervezet 60 napon belül köteles kérni a
közhasznú jogállás törlését, illetőleg alacsonyabb közhasznúsági fokozatba
történő átsorolását, ha a működése e törvény 4–5. §-ában foglalt feltételeknek
nem felel meg.
23. § Az ügyész a közhasznúsági nyilvántartásba vételre
illetékes bíróságnál indítványozhatja a közhasznú jogállás törlését, illetőleg
az alacsonyabb közhasznúsági fokozatba történő átsorolást, ha a közhasznú
szervezet működése és vagyonfelhasználása az e törvényben, a létesítő okiratban
vagy az ennek alapján készített belső szabályzatokban foglalt rendelkezéseknek
nem felel meg, és ezen a szervezet az ügyészi felhívás után sem változtat.
A közhasznú szervezetek bírósági nyilvántartása
24. § (1) A közhasznúsági nyilvántartásba vétellel a
szervezet nyilvántartási adatai kiegészülnek a közhasznúsági fokozatra, a
közhasznú jogállás megszerzésének, módosításának és törlésének időpontjára
vonatkozó adatokkal.
(2) A közhasznú szervezetekre vonatkozó bírósági nyilvántartás
(1) bekezdésben említett adatai nyilvánosak.
25. § Az e törvény alapján kezelt adatok statisztikai célra
felhasználhatók és azokból, személyazonosításra alkalmatlan módon, statisztikai
adatok szolgáltathatók.
V. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Értelmező rendelkezések
26. § E törvény alkalmazásában
a) cél szerinti juttatás: a közhasznú szervezet által cél
szerinti tevékenysége keretében nyújtott pénzbeli vagy nem pénzbeli
szolgáltatás;
b) cél szerinti tevékenység: minden olyan tevékenység,
amely a létesítő okiratban megjelölt célkitűzés elérését közvetlenül szolgálja;
c) közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös
érdekeinek kielégítésére irányuló következő – a szervezet létesítő okiratában
szereplő – cél szerinti tevékenységek:
1. egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, gyógyító-, egészségügyi
rehabilitációs tevékenység,
2. szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása,
3. tudományos tevékenység, kutatás,
4. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
5. kulturális tevékenység,
6. kulturális örökség megóvása,
7. műemlékvédelem,
8. természetvédelem, állatvédelem,
9. környezetvédelem,
10. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági
érdekképviselet,
11. hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének
elősegítése,
12. emberi és állampolgári jogok védelme,
13. a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint
a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
14. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony
keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével,
15. közrend és közlekedésbiztonság védelme, önkéntes tűzoltás,
mentés, katasztrófa-elhárítás,
16. fogyasztóvédelem,
17. rehabilitációs foglalkoztatás,
18. munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének,
foglalkoztatásának elősegítése és a kapcsolódó szolgáltatások,
19. euroatlanti integráció elősegítése,
20. közhasznú szervezetek számára biztosított – csak közhasznú
szervezetek által igénybe vehető – szolgáltatások;
21. ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó
tevékenység,
22. a közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút
fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó tevékenység;
d) közvetlen politikai tevékenység: a pártpolitikai
tevékenység, továbbá országgyűlési képviselői, megyei, fővárosi önkormányzati
választáson jelölt állítása;
e) felelős személy: a szervezet létesítő okiratában és
belső szabályzataiban vezető tisztségviselőként megjelölt vagy egyébként érdemi
döntési jogkörrel rendelkező személy, valamint az a személy, aki a létesítő
okirat felhatalmazása, a szervezet legfőbb szervének határozata vagy szerződés
alapján a szervezet képviseletére vagy bankszámlája feletti rendelkezésre
jogosult;
f) legfőbb szerv: az alapítvány és a közalapítvány kezelő
szerve (szervezete), a társadalmi szervezet alapszabály szerinti legfőbb szerve,
valamint a közhasznú társaság taggyűlése;
g) létesítő okirat: a társadalmi szervezet alapszabálya, az
alapítvány és a közalapítvány alapító okirata, a közhasznú társaság társasági
szerződése, illetőleg alapító okirata;
h) nem pénzbeli támogatás: vagyoni értékkel rendelkező
forgalomképes dolog, szellemi alkotás, illetőleg vagyoni értékű jog részben vagy
egészében, véglegesen vagy ideiglenesen történő teljesen vagy részben ingyenes
átruházása vagy átengedése, illetve szolgáltatás biztosítása;
i) pályázat: az a nyilvános vagy előre meghatározott körben
közzétett felhívás, amely a pályázók összevetésére alkalmas feltételeket és a
pályázattal elnyerhető cél szerinti juttatást, a pályázat értékelésének lényeges
feltételeit (beleértve a benyújtási és értékelési határidőket, valamint a
pályázat elbírálására hivatottak körét) megjelöli;
j) támogatás: pénzbeli és nem pénzbeli juttatás;
k) befektetési tevékenység: a közhasznú szervezet saját
eszközeiből történő értékpapír, társasági tagsági jogviszonyból eredő
vagyonértékű jog, ingatlan és más egyéb hosszú távú befektetést szolgáló
vagyontárgy szerzésére irányuló tevékenység;
l) vállalkozási tevékenység: a jövedelem- és
vagyonszerzésre irányuló vagy azt eredményező gazdasági tevékenység, ide nem
értve a bevétellel járó cél szerinti tevékenységet, valamint a közhasznú
tevékenységhez nyújtott támogatást;
m) vezető tisztségviselő: az alapítvány és a közalapítvány
kezelője, illetőleg kezelő szervének (szervezetének) és felügyelő szervének
elnöke és tagja, továbbá – ha az alapítvány kezelő szerve (szervezete)
elkülönült jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagy
állami szerv – a kezelő szerv (szervezet) egyszemélyi felelős vezetője vagy
ilyen jogkörben eljáró testületének tagja; a társadalmi szervezet ügyintéző és
képviseleti vagy felügyelő szervének elnöke és tagja; a közhasznú társaság
ügyvezetője, valamint a felügyelő bizottság elnöke és tagja, továbbá a közhasznú
szervezetként nyilvántartásba vett szervezettel munkaviszonyban vagy
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló, a létesítő okirat szerint
egyszemélyi felelős vezető feladatot ellátó személy;
n) tartós adományozás: magánszemély támogató által
közhasznú szervezet javára legalább négyéves szerződés alapján, évente
rendszeresen, azonos vagy növekvő összegben, illetőleg nem magánszemély támogató
esetében az adózás előtti eredménye arányában rögzített mértékkel ellenérték
nélkül nyújtott pénzbeli támogatás, valamint értékpapír térítés nélküli átadása.
E rendelkezés alkalmazásában nem számít ellenértéknek, ha a közhasznú szervezet
a szolgáltatás nyújtása keretében utal az adományozó nevére, tevékenységére;
feltéve, hogy az adomány 5 százalékkal csökkentett összegéről a 6. §
rendelkezéseinek alkalmazásához előírt igazolást ad a támogató részére. Nem
minősül tartós adományozásnak, ha a szerződés időtartama alatt bármelyik évben
az adományozás szünetel.
27. § (1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba. A
törvény hatálybalépésekor már nyilvántartásba vett azon szervezet, amely a 26. §
c) pontjában említett valamely közhasznú tevékenység folytatására jött
létre, és a közhasznúsági nyilvántartásba vételére kérelmét 1998. június 1-je
előtt benyújtotta, 1998. január 1-jétől a 22. § (3) bekezdésében említett
határozat jogerőre emelkedésének időpontjáig, illetve amíg kérelmét a bíróság el
nem utasította a kérelemben megjelölt közhasznúsági fokozat szerinti
jogállásúnak minősül.
(2) Az 1998. január 1. után alakuló szervezet a nyilvántartásba
vétel napjától jogosult a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó adókötelezettséget
érintő kedvezmények és mentességek igénybevételére, ha legkésőbb a
nyilvántartásba vétel évének utolsó napján a közhasznúsági nyilvántartásba
vétele is megtörtént.
(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás alrendszereiből
származó vagyon felhasználásával alapítottak vagy a létesítő okirata szerint
rendszeres költségvetési támogatásban részesül, az (1) bekezdésben megjelölt
időpontig köteles a közhasznúsági nyilvántartásba vételét kérni. Ennek
elmulasztása esetén a támogatásának folyósítását fel kell függeszteni, és a
szervezet – rá irányadó szabályok szerinti – megszüntetése is kérhető.
(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a közhasznú
szervezetekkel a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó
szolgáltatások végzésére irányuló szerződések létrehozására vonatkozó sajátos
szabályait megállapítsa.
(5) A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó
rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény
a) 4. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a
következő rendelkezés lép:
,, b) azon – az egyesülési jogról szóló 1989. évi II.
törvény szerinti – társadalmi szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és
munkavállalói érdekképviseleti szervezetet), azon alapítvány, amelyet a bíróság
a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább három
évvel nyilvántartásba vett, és alapszabálya, illetőleg alapító okirata szerint
az említett rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel a
közhasznú szervezetekről szóló törvény 26. § c) pontjában meghatározott
tevékenységgel ténylegesen foglalkozik, figyelemmel a (2) bekezdésben
foglaltakra is;''
b) 4. §-a (2) bekezdésének c) pontja helyébe a
következő rendelkezés lép:
,, c) nyilatkozik arról, hogy megfelel a közhasznú
szervezetekről szóló törvény 4. § (1) bekezdésének d) pontja – ezzel
összefüggésben a 26. §-ának d) pontja – szerinti feltételnek, ennek
megfelelően módosította alapszabályát, alapító okiratát és''