Szervezett utazások lebonyolítása, fontos tudnivalók!

 

 

Program előtti feladatok

  • egyeztetés az együttműködő partnerekkel

  • idegenvezető eligazítása

Program alatti feladatok

  • teljesítések folyamatos ellenőrzése

  • esetleges váratlan helyzetek megoldása

  • idegenvezető szakmai támogatása

Program utáni feladatok

  • idegenvezető elszámoltatása

  • idegenvezetői jelentés


Program előtti feladatok:

Jelen feladatokat megelőzte az előzetes ajánlatkérés és megállapodás, így különösen fontos együttműködési elemeket már nem szükséges egyeztetni:

  • árak & fizetési feltételek

  • módosítási feltételek

  • lemondási feltételek stb. ...

- szállás

  • Végleges létszám

  • Szobaleosztás (szobalista)

  • Vendégek személyes adatai (utas lista)

  • Érkezés és távozás időpontja

  • Közlekedési eszköz (esetleges parkoló igénylés)

  • Igényelt étkezés(ek)

  • Esetleges speciális kérések/ megjegyzések: (különleges szobaigény, speciális étrend, mozgáskorlátozott vendég, VIP vendég, szakmai/felügyeleti/ sajtó vendég ...)

  • Csoportkísérő/idegenvezető neve elérhetősége

- közlekedés

 Amit egyeztetni szükséges:

  • Végleges létszám

  • Végleges járműtípus /rendszám/ azonosító

  • Szolgáltatás pontos kezdete és vége (időpont, helyszín)

  • Pontos/ végleges útiterv (napi bontásban pontos km adatokkal)

  • Speciális igények/ megjegyzések: nagyobb/ több csomag, speciális hegyi útvonal, különleges csoport, mozgáskorlátozott vendég, VIP vendég ...

  • Csoportkísérő/idegenvezető neve elérhetősége

- vendéglátók

 Amit egyeztetni szükséges:

  • Végleges létszám

  • Csoport pontos érkezése

  • Étkezésre fordítható idő (esetlegesen) parkoló igény

  • Ülésrend (opcionális)

  • Végleges menü

  • Speciális igények/ megjegyzések: ételérzékenység, vallási szokások, VIP/ diplomata csoport.

  • Csoport/idegenvezető elérhetősége

- programok

  • Múzeumok, tárlatok, műemlékek, szakrális terek (templom, kolostor ...)

  • Folklór, és szabadidős programok

  • Nyitva tartás,

  • Aktuális tárlatok (az is ami nem látogatható)

  • Csoport bejelentése (szükség esetén)
    - érkezés pontos időpontja
    - létszám
    - rendelkezésre álló idő
    - tárlatvezetés (lehetőség/igény szerint tetszőleges nyelven)

  • Speciális kérések/megjegyzések: csoport korösszetétele, VIP vendégek, mozgáskorlátozott vendégek ...

  • Csoportvezető/ idegenvezető elérhetősége

- partneriroda

Amennyiben van együttműködő touroperator, a fenti feladatok többségét átvállalja.

Amit egyeztetni szükséges:

  • Csoport végleges létszáma/összetétele (utas lista)

  • Pontos érkezés távozás (menetrend)

  • Esetleges módosítási igények a programmal kapcsolatban

  • Speciális kérések,megjegyzések:
    - szálláshely/ szobaigények, étkezéssel kapcsolatos igények ... speciális vendég, mozgáskorlátozott vendég ...


Az idegenvezető eligazítása

Lehetőség szerint tapasztalt, a területet és nyelvet is ismerő idegenvezetőt válasszunk

Az idegenvezető/ csoportkísérő a megszervezett program LEBONYOLÍTÓJA, a szervező képviselője a vendégekkel/ utasokkal és az együttműködő partnerekkel szemben.

Az idegenvezető felkészültsége és az általa nyújtott szolgáltatás a Touroprator-t minősíti!

A CSOPORT ANYAGAINAK ÁTVÉTELE

  • Ahhoz, hogy az idegenvezető a maximumot tudja nyújtani, elengedhetetlenül szükséges, hogy a referens tökéletesen előkészített anyagot adjon át részére.

  • A referenssel előre egyeztetett időpontban az idegenvezetőnek részt kell vennie az eligazításon.

  • Az eligazításra általában a csoport tervezett érkezése előtti napon kerül sor.
    Itt kapja meg az idegenvezető
    - a csoportra vonatkozó dokumentumokat,
    - tájékoztatást a csoporttal kapcsolatban és a
    - készenléti pénzt.

A CSOPORT ANYAGAI

  • forgatókönyv,

  • utas lista, szobaelosztást tartalmazó szobalista,

  • valamennyi, a forgatókönyvben szereplő szolgáltatásra vonatkozó megrendelő és visszaigazolás (étkezés, programok, közlekedési eszköz megrendelője stb.)

  • színházjegyek, jegyutalványok,

  • térképek, prospektusanyag a turisták számára,

  • közlekedési jegyek,

  • tájékoztató a fakultatív programlehetőségekről,

  • készpénzfelvételi illetve készpénz-elszámolási nyomtatvány (ha ilyen van az iroda gyakorlatában).

  • Utas program / programfüzet (mely alapján az utasok jelentkeztek)

  • Utazási szerződés

  • Részvételi jegy / voucher minta (amennyiben az utasok részére került ilyen kiosztásra)

  • Jegyzőkönyv - nyomtatvány

  • Idegenvezetői jelentés - nyomtatvány

  • Utas / vendég elégedettségi nyomtatvány (opcionális)

ELIGAZÍTÁS

  • Az eligazítás során a referens az idegenvezetővel átbeszéli a forgatókönyv tartalmát

  • Rendkívül fontos, hogy az idegenvezető a forgatókönyvet igen gondosan tanulmányozza , és minden olyan kérdést, amelyben kételyei merülnek fel, vagy nem egyértelmű, a referenssel tisztázzon.

  • Ezután az idegenvezető felveszi a készenléti pénzt, amelyet csak a forgatókönyvben meghatározott célokra fordíthat, és

  • a csoport távozása után számlák ellenében el kell számolnia az elköltött pénzzel.


Szervezett utazások - lebonyolítása

A szervezett utazások lebonyolításához szükséges nyomtatványok:

Turisztikai forgatókönyv

  • A turizmus területén forgatókönyveket elsősorban a csoportos utazásoknál alkalmazunk, amelyek elkészítése nagyon nagy hozzáértést és tapasztalatot igényel.

  • A csoportos utazások szervezésének egyik fontos kelléke a lebonyolítói forgatókönyv

  • Tartalmazza mindazon információkat, amelyeket a csoport tartózkodásával, a programok szervezésével és lebonyolításával kapcsolatban tudni kell.

  • A forgatókönyvet az utazás szervezője készíti

  • Az eligazítás alkalmával adja át az idegenvezetőnek.

  • Az idegenvezető ebből tudja meg, hogy melyek a csoporttal kapcsolatos tényleges teendői , mi az utazás részletes programja, hol és milyen módon biztosították a résztvevőknek a különböző szolgáltatásokat.

A csoportra vonatkozó információk

  • A turisztikai lebonyolítói forgatókönyv első része tartalmazza a csoportra vonatkozó legfontosabb információkat.

  • Ezek a következők:
    - a program elnevezése, időpontja, pozíciószáma, időtartama,
    - a résztvevők névsora, létszáma (utas + Idegenvezető + Gépkocsivezető),

  • az utazás pontos útvonala,

  • küldő iroda, fogadó iroda adatai,

  • közlekedési eszköz,

  • szálláshelyek,

  • étkezés módja, fajtája stb.

Részletes program

  • A turisztikai lebonyolítói forgatókönyv második részében kerül felsorolásra a csoport részletes, napra és órára lebontott programja.

Az idegenvezető számára az alábbi információkat biztosítja még:

  • az idegenvezető jelentkezésének és az utasokkal való találkozásának helye és időpontja Részletes program ¨ az program lebonyolításához megrendelt közlekedési eszközök , indulásuk, érkezésük helye és időpontja,

  • menetrend szerinti közlekedés esetén az indulás pontos helye és ideje, menetrendje,

  • különvonattal szervezett utazás esetén az indulási vágány száma, vágányra állításának ideje,

  • külön busszal szervezett utazás esetén a kiállás helye és időpontja, a felhasználható kilométerek száma,

  • különhajóval szervezett utazás esetén a kikötőbe állás pontos helye és időpontja,

  • az illetékes közlekedési vállalat forgalmi szolgálatának címe és telefonszáma,

  • menetrend szerinti közlekedés igénybevétele esetén a menetjegyek felvételének helye, esetleg ideje,

  • a közreműködő vendéglátó és idegenforgalmi szolgáltatóktól megrendelt szolgáltatások helye, ideje, személyenként kalkulált ára,

  • a vonatkozó megrendelések másolatai

  • szállodai szobalisták , az idegenvezető szolgáltatókkal kapcsolatos valamennyi feladata stb.

Megjegyzések, utasítások:

  • A turisztikai lebonyolítói forgatókönyv harmadik részében szerepelhetnek további hasznos információk és utasítások:

  • eligazítás és az elszámolás határideje,

  • éttermek, szállodák, címe , telefonszáma,

  • a csoport programjához szükséges készpénz személyenként kalkulált és teljes összege, elköltésének helye és indoka (pl. parkolási díjak, kompdíj, múzeumi belépők, helyi idegenvezetés díja stb.),

  • felvételének és elszámolásának helye és ideje, a bizonylatolás módja (pl. magángyűjtemények belépődíjának bizonylatolása)

  • az ajánlott, szervezhető fakultatív programok és azok árai,

  • az idegenvezetőnek a programmal kapcsolatos tudnivalói és teendői,

  • a forgatókönyv készítő neve és telefonszáma,

  • a kiadott mellékletek megnevezése és darabszáma


Forgatókönyv a résztvevők részére:

  • A résztvevők részére szóló forgatókönyvet különböző rendezvények esetén, a résztvevők tájékoztatására készítünk.

  • Összeállításának fő célja a szükséges útmutatás biztosítása, ezért csak olyan információkat kell bennük felsorolni, amelyek a résztvevők számára lényegesek.

  • Az ilyen típusú forgatókönyv az egyes programpontokat időrendi sorrendben tartalmazza.
    A résztvevők részére készített forgatókönyv részei:
    - az esemény időpontja,
    - az esemény,
    - programpont leírása és
    - az esemény feltételei (kondíciói).


Részvételi jegy

  •  Egy foglaláshoz az alábbi iratok tartoznak:

1) Megrendelőlap (Utas által aláírt )
2) Utazási szerződés (Utas által aláírt )
3) Visszaigazolás
4) Utas nevére szóló számla
5) Részvételi jegy

  • Az utas utazása előtt részvételi jegyet kap

  • A részvételi jegyet kiállíthatja a szervező és a közvetítő iroda is

  • Mindig a szervező iroda szabja meg, hogy ad-e részvételi jegyet vagy sem, ha nem akkor a közvetítő maga állítja ki a meglévő információk alapján (a visszaigazolás szerint)

  • A repülős nyaraláshoz kapcsolódó részvételi jegy a teljes menetrendet tartalmazza a repülőtér pontos megjelölésével

  • Ha az utazáshoz program is tartozik (pl., körutazás esetén ) a programtervet is tartalmazza a részvételi jegy

Részvételi jegy tartalmazza

  •  Az utas által megrendelt szolgáltatások:

A repülőgép / autóbusz pontos indulása, indulási helye
Baj esetén hívható sürgősségi telefonszám
Egyéb kiegészítő információk pl., fakultatív programok, teljes program...stb


Voucher

  • Voucher kiállítása általában egy bizonyos szolgáltatásról szól pl., szállásfoglalás, focijegy

- A voucher az Utasnak és a szolgáltatónak szolgál konkrét információkkal , illetve igazolja a foglalást.
- Ez a dokumentum tanúsítja, hogy az Utas / Vendég már előre kifizette a szolgáltatást
- Az Utas a szolgáltatónál adja le a vouchert

  •  A voucher tartalmazza a konkrétan megrendelt / kifizetett szolgáltatásokat. Pl. szállásfoglalás esetén:

- a szálloda nevét, elérhetőségeit, a tartózkodás idejét,
- a szoba típusát, az ellátás és
- az egyéb szolgáltatásokat valamint a foglalás számát (mely megkönnyíti a beazonosítást, minden voucheren szerepel!)

  • Lehet bianco voucher is, mely csupán az előzetes fizetést (vagy igénybevételi jogosultságot) jelzi,

- Pl. garantált programokra előre értékesített/ közvetített voucher: hajókirándulás, hop on túra, strand belépő, múzeumbelépő, ebédjegy stb. ...
- (gyakran kompenzációs eszközként alkalmazzuk)


Pénzügyi bizonylatok / Bevételi pénztárbizonylat

Alkalmazása:

  • Minden olyan esetben amikor a megbízónk nevében pénzt (kp) veszünk át az utastól/vendégtől

  • Fakultatív programok érétkesítése

  • BBP értékesítés

A nyugtán az alábbi tételek szerepelnek:

- A befizető neve
- A befizetett összeg (számmal és betűvel)
- A befizetés miértje
- A kiállító cég pecsétje és aláírása
- A befizető aláírása
- A megrendelésre állítjuk ki a nyugtát és nem külön utasonként ( kivéve ha az utas ragaszkodik hozzá: pl., ismerősök utaznak )

  • A bevételi pénztárbizonylat 3 lapos:

1. Lap: piros – könyvelőé
2. Lap: zöld – az utasé
3. Lap: narancssárga/fekete – benne marad a tömbben

A bevételi pénztárbizonylat tömbök 10 évig őrizendőek!


Jegyzőkönyv - speciális esetek

Mikor töltünk ki jegyzőkönyvet?

  • Változások rögzítésére:

- Minden olyan esetben, amikor a programtervhez/ forgatókönyvhöz képest jelentős eltérés történik: (útvonal módosítás, programrész elmaradás/kihagyás, menüváltozás, helyszínváltozás, szállásmódosítás)
- Változás ténye, indoklása / magyarázata, érintettek bevonása

  • Együttműködő szolgáltató szolgáltatásának megrendeléstől való eltérése esetén, és/vagy annak az idegenvezető által megállapított, minőségi/mennyiségi hiányosságai esetén!
    Abban az esetben is, ha a vendég/ utas ezen hiányosságokat nem jelezte, de a szakmai elvárásoktól, és a megrendeléstől eltér/ attól elmarad!

  • Személyszállító partner hiányosságai esetében: koszos busz, késve történő kiállás, felkészületlenség, műszaki hiányosságok, felelőtlen vezetés, sértő modor/ hangnem az idegenvezetővel és/vagy utasokkal szemben

  • Szálláshely szolgáltatással kapcsolatos hiányosságok:

- Overbooking
- Egyoldalú szobatípus módosítás (más épületszárny stb...)
- Alapszolgáltatások elmaradása/ üzemen kívülisége
- Hideg van/ meleg van, nincs meleg víz, zárva a wellness részleg, nem működik a lift, ...
- Nem takarítanak, törött, elhasznált berendezések...

  • F&B szolgáltató esetén:
    - Programhoz képest lényes késés az étkeztetés megkezdésében
    - Felkészületlenség (tisztaság,terítés, megfelelő számú és minőségű eszközök)
    - Egyoldalú menü módosítás ¨ Megállapodástól eltérő költségelszámolás/ számlázás
    - Hiányosságok a kiszolgálás minőségében

Ezekben az esetekben a tapasztalt hiányosságokról és jegyzőkönyv készítésének tényéről az érintett szolgáltatót is azonnal/ a helyszínen tájékoztatjuk.

- A jegyzőkönyv egy példányát részére átadjuk (az átvételt igazoltatjuk)
- Szerencsés esetben ennek hatásra a rögzített fennakadás megoldódik, melynek tényről újabb jegyzőkönyvet készítünk!

Jegyzőkönyv - váratlan események:

- Poggyász kár ( lopás, elvesztés ...)
- Baleset, betegség ¨ Utazási okmányok elvesztése
- Utas késés, no show, utazás megszakítás
- Utas kifogásolható viselkedése
- Utas károkozása
- Utas külföldi szabálysértése (hatósági intézkedés) Ezekre az idegenvezetőnek nincs befolyása, de segítség nyújtás/ (kísérlet) tényét, a helyzet következményeit hitelesen rögzíteni szükséges

Jegyzőkönyv - (utas kifogás esetén)

  • A jegyzőkönyv mindig 2 példányban kerül megírásra ( 1 példány az Utasé, a szervező irodáé)

  • A jegyzőkönyvet mind az utas mind az idegenvezető aláírásával hitelesíti és elfogadja

  • Hazaérkezéstől számított 8. napig élhet az Utas a kifogásával, melyet a jegyzőkönyvvel valamint az igényelt kárigénnyel együtt kell az irodának eljuttatni.

  •  Az utazásszervezőnek az írásos panasz megérkezését követően 30 nap áll rendelkezésre a választ illetően.

  • A jegyzőkönyv és a többi melléklet az iroda által 10 évig őrizendő

Jegyzőkönyv - Tartalmi elemei:

- Pontos dátum
- A jegyzőkönyv megírásakor részt vevő személyek
- A panaszos utazásának azonosító adatai ( úti cél, hotel, dátum, szerződésszám stb. ...)
 Jegyzőkönyv tartalmi elemei
- A konkrét panasz részletes leírása
- A helyszíni szolgáltató / idegenvezető / utaskísérő stb. ... intézkedései
- Aláírás: az utas és az idegenvezető részéről is
- Melléklet pl., fényképek, videók stb. ...

Jegyzőkönyv - Kezelése:

  • 3 példány készül:

- Utas
- Szolgáltató (hotel, busz, étterem)
- Szervező iroda/
- (érdemes az idegenvezetőnek is megtartani egy másolatot)

  • Átadás - átvétel

- Minden érintett fél írásban igazolja, az átvétel tényét és körülményeit.
- Az is rögzítjük, ha valamely fél nem vette át/ megtagadta... ezt tanukkal igazoltatjuk.


Az idegenvezető elszámoltatása:

- a csoport elutazása után elszámol a készpénzzel, számlákat mellékeli
- leadja az aláírt vouchereket,
- írásbeli jelentést készít , értékelve a szolgáltatók teljesítményét is
- ha az iroda alkalmaz az utasok felé érdeklődő kérdőíveket, ezeket is leadja


Idegenvezetői jelentés:

- A beszámoló levelek egyik speciális formája az idegenvezetői jelentés.
- Lényeges, hogy a csoportos utazásokkal kapcsolatos információkat, tapasztalatokat az idegenvezető pontosan rögzítse.
- Az utazásszervezőknek ezek a jelentések nagyon fontos információforrásul szolgálhatnak.

 Az idegenvezetői jelentés tartalma:

- a küldő iroda megnevezése,
- a csoport pozíciószáma,
- az érkezési és elutazási időpont,
- ténylegesen beérkezett utaslétszám,
- a külföldi partnerkísérő neve, munkájának értékelése,
- a csoportnak nyújtott szolgáltatások értékelése szolgáltatási nemenként külön-külön (közlekedés, szállás, étkezés, program),
- rendkívüli esetek és ezekkel kapcsolatosan megtett intézkedések,
- az idegenvezető által szervezett fakultatív programok felsorolása és a bevétel összege,
- a csoport összetételének , érdeklődési körének ismertetése,
- az idegenvezető észrevételei és javaslatai


Utókalkuláció

- Az idegenevezetői jelentés és a csatolt pénzügyi elszámolás alapján készítendő
- A programok költségei a tényleges létszám és a ténylegesen igénybevett programok költségét összesíti
- Hozzáadja az előre nem számolt váratlan kiadásokat is
- Végül összeveti az eredeti kalkuláció adataival
- Sikeres szervezés és lebonyolítás esetén az utókalkuláció során legalább akkora bevétel állapítható meg , mint az előkalkuláció során!


Tudástár: http://www.turizmusmarketing.com/index.php?item=tudastar

Segédlet: itt letölthető .pdf formátumban

Forrás: Alaptevékenységű üzletágak 14. előadás Asztalos Róbert - Turizmusmarketing Iroda - www.turizmusmarketing.com

 

Bármilyen egyéb a túrával kapcsolatos kérdésekre is szívesen válaszolok. Üdvözlettel Mecsnóber Attila.

E-mail : klikk-klikk !!